|
Onafhankelijk
schilder |
|
In 1919 ging hij voor het eerst
naar Parijs. |
|
Hij was een zoon uit welgestelde
en |
|
vrolijke Indische familie die
veel reisde. En |
|
als een blijvend element heeft
de |
|
opgewektheid zich in hem genesteld
en |
|
vertegenwoordigt ook in zijn werk
de vaste |
|
basis van waaruit hij gevormd
en gegroeid is. |
|
Tot 8 mei is er een tentoonstelling
van hem in |
|
het van Gogh Museum te zien, voornamelijk |
|
uit Nederlands bezit; een zingende |
|
getuigenis. Die positieve geladenheid,
die |
|
nooit nadrukkelijke en natuurlijke
blijheid, |
|
het volstrek ontbreken van de
overbekende |
|
loodzware vaderlandse schuldgevoelens,
bij |
|
zo velen van zijn tijdgenoten
omgezet in |
|
bruinen en grijzen op het donker
palet, |
|
hebben het karakter van zijn werk
van meet |
|
af aan bepaald. Het is blond van
kleur en |
|
licht van toets geworden; tot
op zijn hoge |
|
leeftijd is hij trouw aan zichzelf
gebleven en |
|
nooit verslapt. |
|
Hij koos voor het leven van een
|
|
onafhankelijk schilder, niet voor
dat van een |
|
econoom met garanties. En zo hoort
het bij |
|
hem:'Het is natuurlijk wel eens
moeilijk |
|
geweest, maar die vrijheid, die
je als schilder |
|
geniet is wel fantastisch. Ik
had nooit iets |
|
anders kunnen of willen worden.
'En die |
|
vrijheid geldt voor Klein in zijn
volledige |
|
betekenis: die van de schilder
die zijn leven |
|
indeelt zoals hij dat wenst, reizen
waarheen |
|
hij verkiest, wonen waar het hem
goeddunkt, |
|
het leven met volle teugen genieten.
En naast |
|
een blije schilder, is hij ook
een ernstige, die |
|
zich strenge normen van kwaliteit
stelt, al |
|
maakt hij dan wat hij wil en verkoopt
aan |
|

Frits Klein in zijn Parijse
woning.
|
| wie hij verkiest.
Slechts drie maal heeft hij |
| een contract
geduld, waarvan de laatste, een |
| overeenkomst
met zijn Parijse Galerie des |
| Orfèvres, hem
best bevalt. Vroeger heeft hij |
| er eens een verbroken
waarover hij nogal |
| komisch
vertelt. Een dame zou de eerste van |
| elke maand om
elf uur 's morgens een |
| aankoopkeuze
komen maken, 'ééntje zó |
| groot en ééntje
zus, heel correct zeg, 'vertelt |
| Frits gravend
in een diep geheugen. |
| 'Maar ze had
een keer zo'n ding de volgende |
| dag heel voordelig
kunnen doorverkopen, en |
| vroeg de maand
daarop iets in datzelfde |
| genre. precies
zulke kleuren in paars of |
| oranje, weet
ik het. Ik werd de vijftiende al |
| zó zenuwachtig...Toen
heb ik gezegd, ik ben |
| een beetje moe,
en nou mag u dat geld |
| houden en ik
bel wel weer es op...Ik sluit dus |
| nooit meer contracten.' |
| |
| Licht en kleur |
| In 1920, na eerst
de dienstplicht in Nederland |
| vervuld te hebben,
keerde Klein naar Parijs |
| terug, voorgoed.
Via de wederzijdse vriend |
| Conrad Kickert,
die 'iedereen' kende, een |
| salon hield en
promotor van jonge kunste- |
| naars was, en
tot zijn dood aan toe een goed |
|
| vriend van Klein
bleef, kwam hij in hetzelfde |
| huis in de Rue
du Départ terecht als |
| Mondriaan. Nu
staat op die plek, tegen het |
| Gare Montparnasse
aan, het hoogste huis |
| van Europa en
Frits woont aan een buiten- |
| boulevard met
zijn Engelse vrouw, de |
| schilderes Ursula
Bardsley, die aan hem |
| verwante pastelkleurige
landschappen |
| schildert, en
bezoekt tot zijn spijt 'de buurt' |
| zelden meer.
Hij maakte er toen een heerlijke |
| tijd mee, die
zich grotendeels 's avonds op |
| het terras van
de dôme afspeelde, waar het |
| kubisme hoogtij
vierde en zware discussies |
| op gang kwamen. |
| De jeugdige Klein
zoog ze op, en volgde |
| overdag de lessen
van andré Llote aan diens |
| school; op de
académie de la Grande Chau- |
| mière kon je
voor weinig geld een hele |
| middag naakttekenen.
Soms ging hij Parijs |
| verkennen per
metro, en dook zo hier en |
| daar naar boven.
Zo ontdekte hij in het |
| Musée du Luxembourg
de reeks |
| cathedraal-schilderijen
van Claude Monet. |
| Hij was zo verrukt
over de ontleding van het |
| licht zoals die,
telkens op een ander uur van |
| de dag waargenomen,
volledig in |
|
| die hemzelf bezighield
en hem levenslang |
| heeft vervuld:
licht en kleur, geen zware |
| psychologie en
consequenties van vormen. 's |
| Avonds in de
Dôme vertelde hij: 'Nu heb ik |
| vandaag eens
wat gezien...waar ik helemaal |
| ondersteboven
van ben'. Toen hij over zijn |
| Monets begon
daverde het hele terras van het |
| lachen, en Klein
stond plotseling op de |
| zwarte lijst.
Men was tamelijk |
| conformistisch
van opvatting, en alleen |
| Cézanne mocht
bewonderd worden. En toch |
| was dat Franse
wereldje nogal chauvinis- |
| tisch, Mondriaan
was in zwarte |
| onbekendheid
en armoe gedompeld, en van |
| Klee en Kandinsky
sprak men niet, terwijl |
| die in Holland
hun plaats al hadden ge- |
| kregen. Mondriaan
verkeerde wel in de |
| vrolijke troep
internationale kunstenaars, |
| waarbij vooral
veel Scandinaviers waren. |
| 'Mondriaan was
een estheet, en het enige |
| belangrijke voor
hem was keurig dansen, de |
| foxtrot, en op
het bal nègre kwam hij ook. |
| Piet borstelde
zijn blauwe pakje uit en |
| poetste zijn
schoenen en als hij bij het dansen |
| één pas verkeerd
had gezet was hij een week |
| in de war'. |
| |
|